lørdag 20. juni 2015

Settersokken

For en tid tilbake fikk jeg en henvendelse fra Marit som er matmor for både engelsksetter.com og etpartre hunder:-) om jeg kunne strikke sokker med en engelsk setter på. Marit er designer, jeg er strikker og det ble en ganske god match.
Settersokken
Etter litt prøving og feiling med maskeantall havnet vi på denne utgaven. Dette er damesokken og nå er jeg snart er jeg ferdig med testutgave på herresokken.
page
Spennende prosjekt:-) Sokkene er strikket i Pt5 sport og jeg håper de er slitesterke og tåler mange turer på fjellet.  Garn som er beregnet for sokker kan være så forskjellig, men jeg har gode erfaringer så langt med dette garnet.
Fakta om engelsksetteren iflg Wikipedia:
Rase helt tilbake fra 1500 tallet. Ble brukt til å jakte rapphøns. Hunden tar stand og markerer fuglens posisjon. Engelsk setter er selve prototypen hva settere angår. Den er en middels stor, langhåret, harmonisk bygget fuglehund. Den skal ha god reisning, virke edel, og gi inntrykk av evne til stor fart og utholdenhet. Sett fra siden skal hunden virke rektangulær. Den skiller seg fra irsk setter og gordon setter gjennom å ha en hvit-gråhvit grunnfarge med enten rødbrune (i mange nyanser) eller sorte flekker og spetter. Det finnes også en såkalt tricolor (hvit, sort og tan/brun). Pelsen er lang og glatt. Kort og fin på hodet og framsiden av beina, middels lang ellers på kroppen, og lang og fin på baksiden av beina. Undersiden av halen og buken skal ha såkalt fanepels (lang pels). Foran i brysten er også pelsen noe lengre enn ellers og silkeaktig. Kroppen er middels lang og brystkassen skal ikke være for bred, men dyp. Kort rygglinje og bred og lett velvet lende. Hodet skal være høyere enn bred og ha tydelig markert stopp. Hannene veier typisk 20-25 kg, mens tispene gjerne er noe lettere. Skulderhøyden varierer normalt fra ca. 54-64 cm.
Og her er modellen – en riktig sjarmør ikke sant? Fortjener virkelig å få en sokk designet bare for seg:-)
Setter med rose
Våren og sommeren så langt har vært kald, men nå står sommerferien for døren. Vi drar over til Amerika – der ser temperaturene ut til å være bedre. Vi skal feire yngstesønnens bryllup og denne gang drar vi over hele gjengen. Jentene gleder seg veldig og vi håper og tror at vi alle får en flott opplevelse.
Settersokken3Alle bilder i dette innlegget er tatt av matmor og jeg er kjempestolt over å få lov til å benytte disse i dette innlegget.
Ser at jeg også har fått en ny følger – velkommen skal du være:-) Ønsker alle som titter innom en riktig så fin sommer.

Til dere som har etterlyst mønster så ligger det nå ute på Ravelry:-)

8 kommentarer:

Unknown sa...

Hei så stilig da. Sikkert kjekt å få vere med på eit slikt prosjekt. Og sokker det kan du jo :).
Høyres ut som ein super sommerferie. Dra over til Amerika og gifte vekk yngste sønnen. Heile familien det må bare bli kjekt det da. Kos dere masse. Får kasnkje referat når du kommer heim. Nyt ferien og sommeren. Klem

Tovepia sa...

Skikkelig stilig! Hold mønsteret tett, dette kan du legge ut på Ravelry for en penge;)
Sola skinner, jeg kløyver ved mm, snakkes:)

Lisbeths Verden sa...

Veldig fint og en flott hund.

Skautrollet sa...

Så flotte sokker :) Savner hundemønstre på sokker og votter. Flott du designer noen slik at utvalget blir litt større.

Unknown sa...

Hei. Jeg lurer på om det er mulig å kjøpe dette mønsteret av deg? De var fantastisk fine.

Sidselsidserk sa...

Hei,
Takk, før jeg legger det ut for salg ønsker jeg å skrive det litt bedre. Inntil nå har det bare vært til eget bruk:-)) Hør med meg om etpar mnd.

Unknown sa...

Har du mønster på dem ?

Sidselsidserk sa...

Hei Lene Berge,
Ja jeg har laget mønster. Det er ganske hjemmesnekret ennå, men jeg har planer om å gjøre det litt bedre.